Checklist merkstrategie

Een checklist voor het bouwen aan je merkstrategie is handig om mee te starten voordat je begint met het uitbouwen van je merk. De volgende checklist gebruiken we om te kijken wat er al is, en wat er nog gemaakt moet worden.
De merkstrategie checklist

Een checklist voor het bouwen aan je merkstrategie is handig om mee te starten voordat je begint met het uitbouwen van je merk. De volgende checklist gebruiken we binnen de Storytelling Academy om te kijken wat er al is, en wat er nog gemaakt moet worden.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Waarom een checklist?

De merkstrategie checklist gebruiken we bij deelnemers van onze Storytelling Academy om een eerste basis te leggen voor hetgeen een organisatie vaak al heeft liggen op het gebied van storytelling. Dit kunnen deelnemers zijn van bijvoorbeeld het Brand Accelerator programma of een andere trainingsvorm. Wil je je aanmelden? Klik dan hier.

Een dergelijke checklist geeft een duidelijk overzicht van wat er al is, en wat er nog gedefinieerd moet worden. Ook is het op deze manier snel duidelijk wat de ambities en het huidige kennisniveau van een organisatie of ondernemer is op het gebied van storytelling.

De basis van je merkstrategie zet je op met deze 5 vragen

Begin eerst eens met het beantwoorden van de volgende vijf vragen om een basis te leggen voor je merkstrategie. Vraag jezelf dan af of je dit scherp hebt, en of je mogelijk hulp nodig hebt bij het opstellen van een dergelijke strategie. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Waaruit bestaat de merkstrategie checklist?

De merkstrategie checklist bestaat uit een aantal verschillende documenten die een organisatie vaak al heeft liggen. Ook zijn we op zoek naar een antwoord op relevante vragen voor we starten met het uitwerken van de algehele merkstrategie.

Een checklist van 19 onderdelen voor je merkstrategie

De merkstrategie checklist bestaat uit een lijst van zo’n 19 onderdelen die je helpen om een goed fundament te realiseren voor het uitwerken van je merkstrategie.

Dé merkstrategie checklist voordat je begint

Benodigde tijd: 4 uren.

De merkstrategie checklist bestaat uit een lijst van zo’n 19 onderdelen die je helpen om een goed fundament te realiseren voor het uitwerken van je merkstrategie.

  1. Organogram van de organisatie.

    Korte beschrijving van de bedrijfsprocessen van de organisatie en de gevolgen daarvan voor de organisatie.

  2. Geschiedenis van de organisatie.

    Korte beschrijving van de geschiedenis van de organisatie en de gevolgen daarvan voor de organisatie.

  3. Missie, visie en belangrijkste waarden van de organisatie.

    Wat wil de organisatie bereiken? Hoe gaat zij dat bereiken? Waarom wil ze dat bereiken?

  4. Business en marketingplannen (doelen).

    Lever alle bestaande business- en marketingplannen aan t.b.v. de merkstrategie.

  5. Bestaande onderzoeken.

    Lever alle bestaande onderzoeken aan t.b.v. de merkstrategie. Denk aan onderzoeken van stagiaires of afstudeerders.

  6. Wat is de bedrijfsarchitectuur?

    Zijn er submerken en hoe staan deze in verhouding tot het hoofdmerk? Waar dient rekening mee gehouden te worden?

  7. Leveren jullie naast [dienst of product] nog andere producten of diensten?

    Denk aan trainingen, premiums, samplings en overige kleine producten.

  8. Wie zijn de concurrenten in jullie werkgebied? Wie zijn de marktleiders?

    Lever een lijst aan met je belangrijkste concurrenten.

  9. Is er sprake van een hevige concurrentiestrijd?

    Denk aan concurrentiestrijd op basis van prijs, communicatie of iets wat binnen jouw merkstrategie relevant kan zijn

  10. Moeten er veel geïnvesteerd worden en/of is er veel kennis nodig om te beginnen in deze markt?

    Beschrijf de investering in tijd, kennis, of middelen en schat in wat het zou betekenen voor iemand om tot de markt toe te treden.

  11. Zijn er bedrijven die een ander product of dienst leveren, maar eenvoudig over kunnen stappen naar [dienst of product]?

    Zo ja, hoe dan? En waarom zouden ze blijven?

  12. Welke communicatie en marketingmiddelen gebruiken jullie (zowel intern als extern) en op welke manier doen jullie dat?

    Denk aan websites, intranet, extranet, videos, banners, blogs, social media kanalen, mobiele applicaties, folders, nieuwbrieven, advertenties, presentaties, vergaderingen, lezingen, reportages, promoties en kantoorartikelen.

  13. Welke domeinnamen hebben jullie geregistreerd staan?

    Maak een overzicht van de huidige domeinnamen die je geregistreerd hebt.

  14. Met welke zoekwoorden willen jullie gevonden worden op google?

    Maak een overzicht van zoektermen waar je op gevonden zou willen worden.

Overige benodigdheden van de checklist

Om de documenten voor het uitwerken van de merkstrategie goed op te maken voegen we nog wat overige benodigdheden toe aan de merkstrategie checklist.

Lever logo’s en klantlijsten aan

Voor we beginnen willen we graag jullie (huidige) logo(s) aangeleverd hebben in .ai of .eps bestand. Ook vragen we je om een lijst van 10 bestaande, 10 nieuwe en 10 klanten uit het verleden op te stellen. Deze lijst is in het traject essentieel om een goed onderzoek te kunnen doen. Op deze manier kan je de beweegredenen van de klanten achterhalen. Waarom klanten zich bij jullie aansluiten en
waarom ze weg gaan.

Aan de slag met je merkstrategie?

Wil je meer weten over de kracht van storytelling voor jouw bedrijf of organisatie? Codebreakers – Storytelling Academy helpt bedrijven slimmer en sneller groeien. Neem contact op als je vragen hebt, we helpen je graag.

Siv van Hegelsom

Siv van Hegelsom

Als jouw verhaal goed is, is die van mij dat ook.

Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Lees de nieuwste artikelen over concept development

website laten maken reclamebureau

Online marketing

Online Marketing hulp Wil je meer informatie over bovenstaande onderwerpen? Of loop je ergens tegenaan waar wij je bij kunnen helpen?

Lees meer »