Je naamsbekendheid vergroten, hoe doe je dat?

Je naamsbekendheid vergroten is iets wat veel klanten willen. Meer naamsbekendheid zorgt namelijk, over het algemeen, voor meer omzet.
Naamsbekendheid vergroten hoe doe je dat

Je naamsbekendheid vergroten, hoe doe je dat?

Je naamsbekendheid vergroten is iets wat veel klanten willen. Meer naamsbekendheid zorgt namelijk, over het algemeen, voor meer omzet.

Artikel op basis van hulpvraag

Dit artikel is geschreven aan de hand van een antwoord van een potentiële klant die me benaderde met diverse hulpvragen. Ik vroeg haar wat haar doelstellingen waren, en een van die doelstellingen was meer naamsbekendheid.

Uitgebreid verhaal

Nadat ik haar een uitgebreid verhaal had gestuurd bedacht ik me dat het wellicht ook handig zou zijn als ik dit online zou delen.

Ik had immers de content toch al voor een groot deel geschreven, ik hoefde het alleen nog maar de tekst te optimaliseren voor Google.

Goede leesbare teksten die goed gevonden worden zorgen immers ook voor meer naamsbekendheid. De kans is groot dat je me online gevonden hebt: ofwel – naamsbekendheid.

Die ene grote vraag

Maar goed, laten we inzoomen op het antwoord van die ene grote vraag over naamsbekendheid.

Die ene grote vraag is:

“Je naamsbekendheid vergroten, hoe doe je dat?”

Werken aan je naamsbekendheid, waar begin je?

Voordat je begint is het belangrijk om een duidelijke structuur te handhaven. Naamsbekendheid is geen ‘doel’ op zich, maar eerder een waarde waar je mee kunt meten wat mij betreft.

Het gaat er vooral om ‘wie’ je naam kent, en welke associatie of merkidentiteit ze daarbij ervaren. Ik schreef hier eerder een blog over: “Het belang van een sterke merkidentiteit.

Ken je doelgroep

Voordat je van start gaat moet je weten waar de doelgroep zich bevindt. Dus, hoe ga je ze bereiken? Zitten ze voornamelijk op instagram, of bijvoorbeeld tiktok?

Dit noemt men in vaktermen een ‘doelgroepanalyse’. Des te beter je weet waar ze zitten en wat ze belangrijk vinden, des te gerichter kan je aan de slag met je naamsbekendheid.

Wat gaan ze onthouden van je merk?

Als je bezig gaat met je naamsbekendheid is het belangrijk dat je nadenkt over wat je wilt dat er gaat gebeuren.

Dus, wat wil je dat ze gaan onthouden van je merk?

Eerst je boodschap en verhaal op orde

Zorg eerst dat je je boodschap en verhaal goed op orde hebt, alvorens je aan de slag gaat met een campagne om je naamsbekendheid te vergroten.

Je verhaal definieer je aan de hand van verschillende vragen en methodieken. Dit noemen we het vak ‘branding‘.

Het slechte voorbeeld

Denk bijvoorbeeld aan Sywert van Lienden, die landelijke naamsbekendheid verkreeg door de beruchte ‘mondkapjesdeal‘.

Hij had uiteraard wel zijn naamsbekendheid vergroot, alleen het verhaal wat is blijven hangen is niet gewenst als je het mij vraagt.

Aan de slag met het vergroten van je naamsbekendheid

Naamsbekendheid kan je uiteraard op oneindig veel manieren verkrijgen.

De meest toegankelijke manieren zet ik even voor je op een rijtje:

  • Ga aan de slag met een marketingcampagne:
    • Ontwikkel een marketingplan (lees hier over hoe je dat doet in zeven stappen);
    • Focus je met name op de verspreiding hiervan door te adverteren.
  • Ga aan de slag met een communicatiecampagne.
    • Maak werk van een communicatiestrategie;
    • Zorg ervoor dat je verhaal door zoveel mogelijk mensen doorverteld wordt.
  • Maak gebruik van social media.
    • Communiceer je boodschap consistent en congruent;
    • Ontwikkel templates om je effectiviteit te vergroten;
    • Zet ook hier advertentiebudget in om je bereik te vergroten.

Welke vragen kan je aan jezelf stellen als het gaat over naamsbekendheid?

Om je naamsbekendheid te vergroten is een antwoord op de volgende vragen erg belangrijk:

  • wat is je verhaal?
  • waarom wil je daarmee verder?
  • wie wil je dat het hoort?
  • hoe wil je daarmee verder?

Concrete voorbeelden van klanten

Om iets meer kracht bij te zetten aan bovenstaand verhaal benoem ik de impact van mijn inzet als concept developer op twee klanten.

  • Thijs de Baaij, eigenaar van Autobedrijf de Baaij, werd ‘Autobedrijf van het Jaar’. Dit zorgde voor een vergrote naamsbekendheid, maar nog belangrijker – met het feit dat hij betrouwbaar én goed is.
  • Ivo Thijssen, ondernemer in de bierwereld, werd in 2021 ondernemer van het jaar van de gemeente Beuningen. Door een onafhankelijke jury werd hij verkozen, en heeft daarmee een dergelijke status verworven.

Conclusie: Naamsbekendheid is geen doel, maar een middel.

Naamsbekendheid is dus op zich geen doel, maar een middel om meer klanten te verkrijgen.

Wil je aan de slag met je naamsbekendheid op een effectieve manier?

Of heb je vragen naar aanleiding van bovenstaand bericht? Neem dan vooral contact op.

Benieuwd naar de tarieven? Ga dan naar de pagina tarieven.

Meer lezen over concept development?

Meer informatie over mijn werk als concept developer, of andere artikelen lezen? Ga dan naar mijn blogpagina.

Heb je een andere vraag over marketing of branding waar ik mogelijk een artikel over kan schrijven?

Stuur me dan ook een mail, zo helpen we elkaar groeien!

Siv van Hegelsom

Siv van Hegelsom

Als jouw verhaal goed is, is die van mij dat ook.

Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Meer leren over storytelling?

Lees de nieuwste artikelen over storytelling.

website laten maken reclamebureau

Online marketing

Online Marketing hulp Wil je meer informatie over bovenstaande onderwerpen? Of loop je ergens tegenaan waar wij je bij kunnen helpen?

Lees meer »