
Een contentstrategie kent verschillende processen. Bekijk de volgende processen om jouw verhaal te vertalen naar een sterke contentstrategie.
Een communicatieplan wordt opgesteld om vast te stellen hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden. In het communicatieplan worden, onder andere, de doelgroep, de doelstellingen, de communicatiemiddelen en de tijdsplanning uiteengezet.
Een strategie wordt ontwikkelt om zo goed mogelijk online marketing in te kunnen zetten. Er wordt onder andere gekeken naar wie de doelgroep is en hoe er leads gegenereerd kunnen worden.
Vanuit de strategie wordt er een concept ontwikkelt. Hierin wordt beschreven hoe het merk communiceert. De manier waarop het merk zich op zowel tekstueel, visueel, als auditief vlak uit wordt uiteengezet in het communicatieconcept.
Er zijn bijna ontelbaar communicatiekanalen waarop een merk zich kan profileren. Daarom is het goed om duidelijk te definiëren volgens welke communicatiekanalen het merk zich uit. Waarom juist deze kanalen? Hoe gaan deze kanalen ingezet worden?
Het content jaarplan is het plan van alle communicatieve uitingen. In dit plan staat uitgewerkt wat er gecommuniceerd gaat worden, hoe vaak er gecommuniceerd gaat worden en waarom. Dit document richt zich vooral op de grote lijnen en de argumentatie over waarom en hoe vaak communicatie zal plaatsvinden.
In de content jaarkalender staat tot in de details uitgewerkt wat er gecommuniceerd gaat worden. Per dag staat er wat er gepost gaat worden, wie dit doet en via welke kanalen dit gaat gebeuren. De content jaarkalender geeft een uitgebreid overzicht van alle communicatieve uitingen.