Merkonderzoek
Merkonderzoek – in het kort
In het merkonderzoek gaan we aan de slag met o.a. een concurrentieanalyse, en marktanalyse.
Over het merkonderzoek
Om er zeker van te zijn dat beide partijen op één lijn zitten, wordt er allereerst een beschrijving gemaakt van de vernieuwde visie, strategieën, doelen en waarden die er op ons overgekomen zijn (debriefing).
Vervolgens wordt er een concurrentie- en marktanalyse gehouden. Deze analyses gebeuren aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten / onderwerpen. Daarnaast wordt er een analyse gemaakt van de huidige en gewenste identiteit aan de hand van een interview met het keymanagement. De resultaten van het onderzoek worden verwerkt in een gap-analyse, waarin verschillen tussen de huidige identiteit, gewenste identiteit en imago in kaart worden gebracht. Als deze gaps (verschillen) duidelijk zijn, worden stappen geadviseerd die de organisatie kan nemen om de gewenste identiteit te bereiken.
Meer weten?
Merkonderzoek nodig?
Over het merkonderzoek
Om er zeker van te zijn dat beide partijen op één lijn zitten, wordt er allereerst een beschrijving gemaakt van de vernieuwde visie, strategieën, doelen en waarden die er op ons overgekomen zijn (debriefing).
Vervolgens wordt er een concurrentie- en marktanalyse gehouden. Deze analyses gebeuren aan de hand van gestandaardiseerde vragenlijsten / onderwerpen. Daarnaast wordt er een analyse gemaakt van de huidige en gewenste identiteit aan de hand van een interview met het keymanagement. De resultaten van het onderzoek worden verwerkt in een gap-analyse, waarin verschillen tussen de huidige identiteit, gewenste identiteit en imago in kaart worden gebracht. Als deze gaps (verschillen) duidelijk zijn, worden stappen geadviseerd die de organisatie kan nemen om de gewenste identiteit te bereiken.
Hulpmiddelen merkonderzoek:
- vragenlijst stakeholderanalyse,
- lijst onderwerpen marktonderzoek
- concurrentieanalyse
- template gap-analyse.
Deliverables
- Onderzoek opleveren aan klant.
- Aanbevelingen / vervolgacties (om gewenste identiteit te bereiken) presenteren aan klant (vervolgacquisitie).
Waarom nodig?
Door de merksessie kort maar krachtig uit te voeren hebben we de gezichten dezelfde kant op staan.
Wat is het proces?
- Debriefing opstellen.
- Debriefing versturen naar klant.
- Interview key management inplannen.
- Bedrijfsbezoek inplannen.
- Belafspraken met stakeholders inplannen.
- Interview(s) key management op locatie.
- Alle vragen uit het interview doorlopen.
- Belafspraken stakeholders.
- Alle vragen uit het interview doorlopen.
- Concurrentieanalyse uitvoeren
- Wie zijn de concurrenten?
- Waar staat hun merk voor?
- Welke markten en publiek bedienen ze?
- Wat zijn hun sterkten?
- Wat zijn hun zwakten?
- Hoe is de look and feel van de organisatie?
- Tagline
- Symbolen
- Vormen
- Kleur
- Typografie
- Research document invullen.
- Gap-analyse
- Huidige identiteit
- Gewenste identiteit
- Imago
- Gaps
- Aanbevelingen
- Bevindingen presenteren aan de klant
Diensten gerelateerd aan Merkonderzoek
-
Wat is een keyword analyse? Keyword analyse nodig? Bekijk de volgende processen hoe wij jouw...
-
Online Marketing Online marketing nodig? Bekijk de volgende processen hoe wij jouw verhaal vertalen naar...
-
Videomarketing Videomarketing nodig? Bekijk de volgende processen hoe wij jouw verhaal vertalen naar sterke videomarketing...
-
Fotografie nodig? Door een antwoord te geven op deze vragen leggen we je uit hoe...
Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Blogs gerelateerd aan de dienst Merkonderzoek
Hoe optimaliseer je een JSON bestand voor SEO?
Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw website zo goed mogelijk gevonden wordt in zoekmachines. Het optimaliseren van je website is daarom van groot belang.
Schema.org om je informatie over diensten te structureren
In dit artikel gebruiken we de term branding as a service om te zien wat er mogelijk is om je vindbaarheid te verbeteren.
Voor “branding
Waarom is storytelling voor bedrijven belangrijk?
Waarom is storytelling voor bedrijven zo belangrijk? In dit artikel: wat storytelling is en hoe het bedrijven kan helpen.